يُعنى هذا البحث بلغة الإمام عبد القاهر الجرجاني التصويرية ، ويتتبع الصور البيانية للمعنى في كتابه (أسرار البلاغة) بهدف تلمس ملامح الشعرية في لغته النقدية ، وتصويره للمعاني ، وللإجابة عن السؤال الآتي: إلى أي مدى تحققت الشعرية في هذه الصور ؟ وهل جاءت في مستوى التأثير الذي حدث القارئ عنه في تشبيهات الشعراء واستعاراتهم ؟ وذلك بعد استقصاء صور المعاني عنده ، ثم الاحتكام إلى أسباب الحسن والتأثير التي استنبطها نفسه من شعر العرب ، وجعلها سببا لشعرية التصوير والتمثيل . وكانت أهم نتائجه أن لغته النقدية التي كانت الوعاء لهذه الصور لم تكن بمعزلٍ عن أسباب التأثير والحسن التي وضع في أيدي الدارسين مفاتيحه وأسراره ، وأن الأصول التي تهدي إلى التأثير في التمثيل كانت نصب عينيه وهو يصوغ صوره ، وأن تصويره للمعنى حاز أهم مقومات الشعرية ، مما يدل أن لغة ذائق البيان لابد وأن تتأثر بلغة منشئ البيان أو تكون في طبقتها ، وأن متذوق البلاغة على جانب كبير من أسرارها ؛ إذ كان على قدر من الملكة وصحة الطبع ، ودقة التصوير التي أهلته للتعبير عن المعاني في عدد لا ينتهي من الصور .
الدمام
Keywords:
: Image, imagery, meaning, secrets of rhetoric Abdul Qaher, poetryAbstract
This research focuses on the figurative language of Imam Abdul Qahir al-Jurjani, tracing the rhetorical images of meaning in his book "Asrar al-Balagha" (Secrets of Rhetoric) with the aim of identifying the poetic aspects of his critical language, his depiction of meanings, and answering the question: To what extent has the poetic aspect been realized in these images? Has it reached the level of impact that influenced the reader as seen in the similes and metaphors of poets? This is done after examining the images of meanings, then resorting to the reasons for excellence and influence that he derived from Arabic poetry, making them the basis for the poetic nature of depiction and representation. The most important conclusion was that his critical language, which was the container for these images, was not isolated from the reasons for influence and excellence that he placed in the hands of researchers, and that the principles leading to influence in representation were his focus as he crafted his images. His depiction of meaning acquired the most important elements of poetic expression, indicating that the language of the connoisseur of rhetoric must inevitably be influenced by the language of the statement maker or be at its level, and that the connoisseur of rhetoric possesses a large share of its secrets. For he possessed a degree of mastery and accuracy of depiction that qualified him to express meanings in an endless number of images.